Google Custom Search
#530

szachy

2008-03-03 22:20:37

dodał babsi

Gdy w 1972 roku arcymistrz Aleksander Alechin pokonał w meczu o mistrzostwo świata w szachach genialnego Kubańczyka J. R. Capablancę (czyt.: kapa-blankę), stanął u szczytu sławy i artyzmu gry szachowej. Nie było wówczas arcymistrza, który mógłby mu zagrozić. Alechin przerastał nawet najwybitniejszych ówczesnych arcymistrzów nieprawdopodobnym talentem kombinacyjnym, zdumiewał precyzją matematycznego mydlenia, umiejętnością obliczania z żelazną logiką różnych wariantów sytuacji na szachownicy na wiele posunięć naprzód. Był - jakbyśmy to dziś powiedzieli - komputerem szachowym. Alechin był przy tym niedoścignionym mistrzem ataku, nie znosił bierności w grze, a jednocześnie umiał się znakomicie bronić. O jego niebywałej wyobraźni szachowej świadczy fakt, iż potrafił rozegrać "na ślepo", to znaczy nie widząc szachownic, seans gry jednoczesnej na 32 szachownicach!

     W kilka miesięcy po zdobyciu szachowej korony otrzymał Alechin najdziwniejszą w swojej karierze szachowej propozycję od dwóch średniej klasy szachistów-amatorów.

     Otóż dwaj młodzi ludzie zaproponowali Alechinowi rozegranie dwóch partii. Twierdzili przy tym, iż arcymistrz nie będzie mógł obu partii z nimi wygrać. Utrzymywali, że na pewno jedną z nich wygrają lub obie zremisują. Alechin miał zagrać po jednej partii z każdym z nich: na jednej szachownicy miał grać białymi, na drugiej - czarnymi, i wykonywać posunięcia na przemian.

     Alechin był wtedy w dobrym humorze (propozycję uczyniono podczas towarzyskiego przyjęcia) i niewiele myśląc wyraził na to zgodę. Jakież było jednak jego zdumienie, gdy już po kilku ruchach zorientował się, że na każdej szachownicy są powtarzane... jego własne posunięcia!

     Praktycznie wyglądało to tak: Alechin wykonuje ruch białymi na pierwszej szachownicy, po chwili na drugiej, jego przeciwnik grający białymi robi ten sam ruch; Alechin odpowiada ruchem czarnych i to posunięcie z kolei powtarza na pierwszej szachownicy przeciwnik grający czarnymi. To tak jak gdyby Alechin rozgrywał partię sam z sobą..

     Alechin od razu się zorientował, że wpadł w pułapkę sprytnie zastawioną przez pomysłowych młodzieńców. W tej sytuacji były tylko dwie możliwości: albo remis na obu szachownicach, albo jedną partię Alechin wygra, a drugą przegra.

     Czy możecie sobie wyobrazić, że z tej beznadziejnej sytuacji Alechin znalazł wyjście? Wydaje się to nieprawdopodobne, ale ten dziwny turniej zakończył się podwójnym zwycięstwem arcymistrza!

#2187 dodał Indyk
2008-03-05 22:35:55


Stara zagadka

Mistrz wykonał tragiczny ruch, praktycznie poddał partię białych. Młody grający białymi zauważył okazję podwójnego zwycięstwa, więc nie powtórzyl ruchu. Zaatakował, więc mistrz bez problemu pokonał "białego" amatora, a że był mistrzem, "czarnego" amatora też pokonał.

 

Howgh!

Rozwiązania odrzucone przez administratora


Administrator odrzucił poniższe rozwiązania
#2189 dodał hmmmmm
2008-03-05 22:36:49


więc tak:

alechin wie, ze jego ruchy są powtarzane, czyli że gra sam ze soba. żeby wygrać obie partie musi zagrać nie z sobą tylko z młodzieńcami.

zrobi tak:

zagra białymi pionkami tak aby mieć wygrana w kieszeni na jednej planszy. z drugiej bedzie przegrywał. białym hetmanem (najsilniejszy pion w szachach) popełni poważny błąd. jego przeciwnik, który gra białymi pionami nie bedzie chciał popełnić tego błedu, myśląc, że wtedy uda im sie ograć alechina. wykona inny ruch. wtedy alechin bedzie mógł doprowadzic rozgrywkę do końca, gdyż sytucja na jednej z plansz nie będzie odzwierciedlła jego ruchów. a co sie tyczy gry czarnymi pionami: w momencie gdy młodzieniec nie popełni błędu alechina z białym hetmanem, ruch alechina, nawet jeśli zdublowany przez drugiego młodzieńca, nic im nie da. sytuacja na obu palnszach sie zmieni, o ile młodzienieć będzie chciał przechytrzyć alechina

#2191 dodał babsi
2008-03-05 22:37:29


Alechin po kilkunastu posunięciach świadomie doprowadził do dużej przewagi materialnej białych. Gdy łatwe już było wygranie białych, mistrz wykonał rażąco błędne posunięcie białym hetmanem (najsilniejszą i najcenniejszą figurą w szachach), podstawiając go pod bicie bez żadnej rekompensaty. Zmieniło to oczywiście dotychczas wygraną pozycję białych i postawiło je w sytuacji przegranej. Alechin liczył w tym momencie na... ambicję swych przeciwników i nie zawiódł się! Otóż jego przeciwnik grający białymi na drugiej szachownicy zorientował się, że zaistniała szansa wygrania z mistrzem obu partii. Postanowił więc nie powtórzyć rażąco błędnego posunięcia Alechina i wygrać partię białymi samodzielnie. Na obu bowiem szachownicach sytuacja mistrza przedstawiała się wręcz beznadziejnie.

     Młodzi szachiści nie docenili jednak geniuszu Alechina. Odstępstwo od przyjętej zasady skończyło się dla nich fatalnie. Alechin w ciągu kilkunastu następnych posunięć wyprowadził obie partie z głębokiego kryzysu, wyrównał grę, po czym w efektownych końcówkach zamatował swych przeciwników na obu szachownicach!.

myślałam, że trochę pogłowkujecie :(

#2192 dodał Chazz
2008-03-07 00:10:23


No, jak gościa zaszachował, to ten nie mogl juz tego samego ruchu zrobc, tylko musial Ucic krolem xD

#2216 dodał Git
2008-03-09 21:38:21


Niestety, aby rozegrać taką partię, o której wspomina babsi musiałaby być złamana reguła zachowania kolejności wykonywania ruchów. W zagadce powiedziano, że ruchy gracze wykonują na przemiennie.  W takiej sytuacji partia nie byłaby możliwa do rozegrania w taki sposób, w jaki opisał ją babsi. Rozważmy taką sytuację:

Mistrz rozpoczyna białymi, zgodnie z zachowaniem kolejności wykonywania ruchów to albo kolejnym rychem jest odpowiedź czarnych (wtedy przeciwnik musi wykonać ruch według własnego uznania - nie ma mowy o skopiowaniu ruchu mistrza, bo ten nie wykonał jeszcze ruchu czarnymi na drugiej szachownicy) albo ruch białymi drugiego przeciwnika. Tu owszem można powielić ruch mistrza, ale co z tego skoro kolejnym ruchem jest ruch czarnymi pierwszego przeciwnika, czyli jego radosna twórczość własna. Żeby zaszła taka sytuacja, o której mówi babsi mistrz musiałby odwrócić kolejność wykonywania ruchów i zamiast czekać na odpowiedź czarnych na pierwszej szachownicy musiałby odpowiedzieć czarnymi na ruch białych na drugiej szachownicy. Ewidentnie godzi to w reguły gry, które zaplanowali na początku partii (mistrz wykonałby 2 ruchy na drugiej szachownicy zamiast na przemian jeden ruch na pierwszej, drugi na drugiej, trzeci na pierwszej, czwarty na drugiej itd.

dodaj rozwiązanie


Rozwiązanie będzie musiało być zaakceptowane przez administratora przed pojawieniem się na stronie

Nick
1. Przed dodaniem rozwiązania zagadki sprawdź, czy już nie ma podobnego.
2. Rozwiązania napisane bez użycia klawisza [alt] (bez polskich znaków diakrytycznych - śążźćęłó) nie będą nawet czytane.
Rozwiązanie*
Zdjęcie do rozwiązania
Akceptuję regulamin serwisu Mózgowiec.pl*
*Pole obowiązkowe
 
1699 oczekuje, 463 odrzucone, 394 zagadki zatwierdzone